Publicystyka Tagi

Nie tylko Kolekcja Pride Month. Gabriela Siemienkowicz o wspieraniu osób LGBTQIA+ w GOG-u

Co powinna zrobić firma, by nie wspierać tęczowego kapitalizmu i pinkwashingu? Jakie wyzwania stoją przed firmami w gamedevie, które chcą bardziej otworzyć się na queer? W jaki sposób wspierać różnorodność i osoby LGBTQIA+ jako pracodawca? Odpowiedzi na te i inne pytania udziela Gabriela Siemienkowicz (ona/jej) – przede wszystkim z perspektywy osoby queerowej, ale także okiem graczki i specjalistki ds. zarządzania społecznością w GOG-u.

6 kolorów: Kim jesteś w pracy i poza nią?

Gabriela Siemienkowicz: W GOG-u pracuję na stanowisku Community Management Team Lead. W skrócie, sprawuję pieczę nad wszystkimi kanałami społecznościowymi GOG-a – prowadzę zespół składający się z lokalnych ekspertów i osobiście dużo czasu poświęcam naszym globalnym, anglojęzycznym profilom. Tworzę kampanie social mediowe dla największych premier, przygotowuję akcje employer brandingowe i nieustannie pracuję nad nowymi projektami, które mogłyby stanowić fajną wartość dodana dla pracowników GOG-a i dla naszej growej społeczności.

Mało kto mi w pracy wierzy, ale jestem dużym introwertykiem – może przez moje stanowisko (a właściwie dzięki niemu) wychodzę z własnej strefy komfortu i chcę angażować innych do dzielenia się swoją pasją do gier. W taki sposób powstał chociażby mój projekt GOG Staff Streams, w którym pracownicy GOG-a grają w swoje ulubione gry na naszym kanale na Twitchu. Najłatwiej zachęcić innych do zrobienia czegoś dla nich nowego na swoim przykładzie, więc stety/niestety i mnie można tam czasem spotkać. Moja praca sprawia mi ogromną frajdę, a dzięki jej różnorodności jest niezgłębionym źródłem pozytywnej energii – pewnie dlatego po prawie pięciu latach wciąż tak ją lubię i ciągle mnie zaskakuje.

Poza pracą jestem miłośniczką RPG-ów i gier z ciekawą, złożoną fabułą (najbliższa mojemu sercu jest z pewnością seria “Dragon Age”). Ostatnimi czasy jednak coraz częściej wolę spędzić jeden-dwa wieczory nad fajnym indykiem zamiast przeznaczać sto godzin na jedną grę. Mając dostęp do całego katalogu gier na GOG-u za darmo (według mnie jeden z fajniejszych benefitów pracy tutaj), mój backlog jest niekończącą się historią… I ciągle się powiększa. To gry przyciągnęły mnie do pracy w CD Projekcie, ale teraz mogę powiedzieć, że jestem tu przede wszystkim dla cudownych ludzi i fajnej atmosfery.

W takim razie jaka gra dostępna na GOG-u najbardziej zapadła ci w pamięć, jeśli chodzi o reprezentację?

Zdecydowanie “The Outer Worlds”, bo po raz pierwszy zetknęłam się z grą, w której jest postać spod parasola aseksualności. Reprezentacja osób aseksualnych jest znikoma nie tylko w grach, więc było to dla mnie tym bardziej bardzo miłe zaskoczenie.

Czy twoje projekty to efekt potrzeby pracowników, jakichś wspólnych narad, czy pomysły nadchodzą z góry? Oficjalnie działasz jako Community Management Team Lead, ale raczej nie każdy specjalista ds. komunikacji społecznej (czy można to tak przełożyć na polski?) zajmuje się sprawami queerowymi.

Projekty odwołujące się do obszaru D&I (różnorodności i inkluzji) działają najlepiej, gdy powstają z oddolnej inicjatywy pracowników i tak właśnie było w przypadku Kolekcji Pride Month. Sama będąc częścią LGBTQIA+ chciałam zrobić coś więcej na Miesiąc Dumy i nie byłam w tym sama. Pomysł od razu spotkał się ze wsparciem ze strony firmy i wielkim zaangażowaniem wielu pracowników GOG-a.

Był to nasz sposób na pokazanie wsparcia dla różnorodności i reprezentacji mniejszości, jednocześnie angażując w to queerowych pracowników firmy. Każdy w GOG-u jest zachęcany do organizowania oddolnych akcji w podobny sposób – bez względu na swoje stanowisko. I rzeczywiście wiele osób to robi – z ostatnich akcji, które przeprowadzaliśmy, była m.in. zbiórka na Fundację „Mam Marzenie”, na cel której pracownicy GOG-a wspólnie z CD Projekt Red “wyceniali” swój talent lub przedmioty własnej produkcji na wewnętrznych aukcjach.

Jakie działania powinna podjąć firma, by wszystkie zatrudnione osoby czuły się w niej dobrze bez względu na swoją tożsamość?

Uważam, że każda firma/organizacja powinna zadać sobie pytanie, jak zbudować inkluzywną kulturę organizacyjną – do tego nie jest od razu potrzebne konkretne stanowisko, wystarczą chęci.

Łączy nas przekonanie, że warto budować kulturę włączającą w organizacjach. Sądzę, że ostatecznie każdą firmę tworzą ludzie o różnych poglądach, przekonaniach, potrzebach i dlatego warto budować kulturę włączającą, aby każdy mógł czuć się częścią zespołu.

Bardzo polecam przeczytać poradnik „Różnorodność i kultura włączająca krok po kroku. Praktyczny przewodnik dla organizacji”. Stworzony przez piętnaście polskich firm (w tym CD Projekt Red) zawiera w sobie mnóstwo praktycznych porad i sama po jego przeczytaniu miałam wiele nowych pomysłów, jak można prowadzić akcje D&I w GOG-u.

Opowiedz o swoich działaniach wewnątrzfirmowych, wspierających różnorodność i osoby LGBTQIA+ w GOG-u.

Poza Kolekcją Pride Month, która przez cały rok pokazuje listę ulubionych gier z wątkami LGBTQIA+ wybranych przez queerowych pracowników GOG-a, zorganizowaliśmy pracowniczą zrzutkę na KPH (Kampania Przeciw Homofobii), a uzyskaną w ramach akcji kwotę pieniędzy GOG jako firma zobowiązał się podwoić.

Aktywne wsparcie od strony firmy było dla nas bardzo istotne i podbudowujące – pokazało wszystkim pracownikom, że inkluzywność i różnorodność są ważne.

Jakie wyzwania stoją przed firmami w gamedevie, które chcą bardziej otworzyć się na queer?

Zapewne zabrzmi to naiwnie, ale osobiście nie widzę, w jaki sposób LGBTQIA+ mogłoby stanowić wyzwanie. A przynajmniej wyzwanie wystarczająco duże, aby blokowało działania w stronę większej inkluzywności i różnorodności.

Jak to wygląda w GOG-u, jak dbacie o to, by pracownicy czuli się bezpiecznie?

Rozmowa i komunikacja są dla nas bardzo ważne. Każdy pracownik ma przypisanego HR Partnera, kogoś, kto zna specyfikę pracy danej osoby i jest wsparciem we wszelkich zgłaszanych potrzebach oraz pytaniach. Jeżeli są jakiekolwiek tematy, które pracownik chciałby poruszyć, ale nie do końca wie jak, HR Partner gwarantuje anonimowość i oferuje odpowiednią pomoc.

Dodatkowo współpracujemy również z Centrum Terapii DIALOG, dzięki czemu pracownicy GOG-a mają możliwość bezpłatnej konsultacji z psychologiem.

Co roku widzimy, jak 1 czerwca branżowi giganci zmieniają swoje loga w mediach społecznościowych na tęczowe. W grach sieciowych pojawiają się stosowne skórki, a w sklepach odzież i akcesoria z LGBT-owymi motywami. 30 czerwca wszystko to znika jak za naciśnięciem magicznego przycisku. Co robić, by nie popierać tęczowego kapitalizmu?

Pinkwashing jest niestety dosyć częstym w naszych czasach zjawiskiem i wiele firm pada jego ofiarą. Rozumiem jednak, dlaczego to właśnie podczas Miesiąca Dumy organizowanych jest najwięcej akcji wokół LGBTQIA+ – to w czerwcu w geście solidarności i wsparcia promowanie równości i inkluzywności staje się połączonym wysiłkiem wielu osób i organizacji.

Moim zdaniem najważniejsze jest, aby poza tęczową flagą firmy i organizacje zaangażowały się również w akcje charytatywne, tak aby ich wsparcie nie zostało oskarżone o pinkwashing.

Poza naszą kolekcją gier z wątkami LGBTQIA+ w sklepie online z merchandise z naszych gier – CDPR GEAR – cały rok dostępna jest koszulka Tęczowy RED, której każdy zakup wspiera organizację Kampania Przeciw Homofobii.

Czy możesz zdradzić, jakie działania planujecie na przyszłość?

Budowanie inkluzywnej kultury organizacyjnej obejmuje wiele obszarów, nie tylko LGBTQIA+.

Chcemy, żeby każdy czuł się częścią GOG-a i żebyśmy mogli wspólnie – nie pomimo naszych różnic, lecz dzięki nim – pracować nad lepszym i ciekawszym contentem dla graczy. Wiele badań organizacji pokazuje, że im bardziej różnorodny zespół, tym większa jego kreatywność i nie tylko.

GOG-a tworzą ludzie bardzo różnorodni, dlatego możliwości ich wsparcia jest bardzo dużo. Przykładowo, niedawno w ramach European Language Day daliśmy pracownikom szansę podzielenia się ze sobą słowami z ich ojczystego języka, które lubią najbardziej. Było dużo zaskoczeń i skłoniło to wiele osób do rozmów o tym, jak podobne lub różne są języki z całego świata.

W trakcie października i listopada wspólnie z CD Projektem przeprowadzaliśmy również dla chętnych badania profilaktyczne raka piersi i raka jąder, a 10 października – w Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – ogłosiliśmy, że w najbliższych tygodniach przeprowadzimy webinary poruszające tematykę zdrowia psychicznego.

Te i wiele innych akcji mają na celu stworzenie jak najlepszej kultury włączającej w GOG-u – wiem, że jeszcze wiele przed nami, ale to dla mnie i zapewne wielu innych osób w firmie jeszcze większa motywacja do działania.

Czy jednym z celów może być szukanie na własną rękę nowych gier do katalogu GOG-a?

Jak najbardziej! Poza regularnym sprawdzaniem naszego Community Wishlist, które pomaga nam zrozumieć, które gry nasza społeczność chciałaby zobaczyć na GOG-u, sami też z chęcią podsyłamy konkretne tytuły naszemu Zespołowi Business Development – tak było chociażby w przypadku Pride Month Collection, kiedy zasugerowałam kilka gier, które byłyby świetnym dodatkiem do naszego katalogu i pojawiły się na GOG-u w czerwcu.

Udostępnij